≡ Menu

Un neurolog explică cum meditația poate transforma creierul

Vă luptați, ca și mine, cu „mintea de maimuță”? Aveți impresia că creierul se manifestă ca și cum ar fi tulburat, agitat, capricios, fantezist, inconstant, confuz, indecis sau de necontrolat câteodată? Asta e definiția pe care eu am dat-o „minții de maimuță”!

Dacă aveți nevoie de mai multă motivație pentru a adopta practica meditației, există acum un studiu științific care demonstrează că aceasta vă poate transforma complet. Noile cercetări în domeniul neuroștiințelor au arătat că meditația și antrenamentul îndreptării „minții asupra ei înseși” poate determina apariția unor modificări neuroplastice în materia cenușie a creierului.

Un grup de neurologi de la Harvard, interesați de meditația conștientă, au observat că structurile creierului se pot schimba după numai opt săptămâni de practică meditativă.

Sara Lazar, Ph.D., autorul senior al studiului, a declarat într-un comunicat de presă că „în ciuda faptului că practica meditației este asociată cu un sentiment de pace și relaxare fizică, practicanții au susținut de mult timp că aceasta oferă, de asemenea, beneficii cognitive și psihologice care se mențin pe tot parcursul zilei.

Pentru a-și testa ideea, neurologii au înscris 16 de persoane într-un curs de reducere a stresului pe bază de meditație care a durat opt săptămâni. Cursul a promis să îmbunătățească atenția și starea generală a participanților și să le reducă nivelul de stres.

Toată lumea a primit înregistrări audio conținând 45 de minute de exerciții ghidate (de scanare a corpului, yoga și meditație). Participanții au fost apoi instruiți să le practice zi de zi la domiciliu. Și, pentru a facilita integrarea meditației atente în viața de zi cu zi, aceștia au fost, de asemenea, sfătuiți să o includă în mod obișnuit în activitățile zilnice, cum ar fi mâncatul, mersul pe jos, spălatul vaselor, dușul zilnic și așa mai departe. În medie, participanții din grupul de meditație au petrecut aproximativ 27 de minute pe zi practicând o formă de atenție orientată.

Imagini luate prin rezonanță magnetică (IRM) a creierului fiecăruia au fost înregistrate înainte și după finalizarea cursului de meditație. De asemenea, s-a observat, în același mod, un grup de control format din persoane care nu au practicat nici o formă de meditație atentă. După încheierea programului, toți participanții au raportat o îmbunătățire semnificativă în ceea ce privește atenția, gradul de conștientizare și atitudinea obiectivă.

Cel mai uimitor rezultat pentru cercetători a fost remarcat în urma analizării scanurilor RMN. Acestea arătau că în grupurile care au practicat meditația s-a înregistrat o creștere a concentrației de materie cenușie în hipocampusul stâng, cortexul cingular posterior, joncțiunea temporo-parietală și cerebel. Adică exact regiunile creierului implicate în procesul de învățare și memorie, reglare emoțională, cele mai importante sentimente ce țin de conștientizarea sinelui și a perspectivelor!

Britta Hölzel, autorul principal al studiului, a mai adăugat că „Este fascinant să observi cât de maleabil poate fi creierul.  S-a demonstrat astfel  că, prin practicarea meditației, putem juca un rol activ în modificarea acestuia, ne putem îmbunătăți starea generală și calitatea vieții.”

Sarah Lazar a remarcat, de asemenea, că „acest studiu demonstrează că schimbările în structura creierului pot sta la baza modificărilor raportate de oamenii de știință. Acum este mai clar de ce persoanele care practică meditația nu se simt mai bine doar pentru că își petrec timpul relaxându-se.”

Referințe:
Psyn Journal
Press Release

Sursa: The Mind Unleashed

ddj2__.png
{ 0 comments… add one }

Leave a Comment