≡ Menu

A mânca sau a nu mânca? Cum clasificau daoiștii alimentele (I)

După Livia Kohn, Dietetica daoistă : Produse alimentare pentru nemurire (Dunedin, Florida .: Trei Pines Press, 2010).

În China tradițională, s-a observat că anumite alimente puteau fi favorabile pentru obținerea anumitor abilități și au fost puse în legătură cu anumite atitudini exprimate de aceste categorii diferite. Astfel, Kongzi Jiayu 孔子 家 語 (Analele familiei Kong, sec. I AD) spune,

Cei care se hrănesc cu apă înoată bine și să rezistă la rece.
Cei care se hrănesc cu lemn sunt puternici, dar indisciplinați.
Cei care se hrănesc cu plante sunt buni la mersul pe jos, dar nesăbuiți.
Cei care se hrănesc cu mure sunt grațioși și întreprinzători.
Cei care se hrănesc cu carne sunt curajoși.
Cei care se hrănesc cu qi sunt puri și trăiesc mult.
Cei care se hrănesc cu cereale ating inteligența superioară.
Cei care nu se hrănesc deveni divini și nemuritori.
(Despeux 2007, 28)

Medicina chineză apelează la aceeași idee și clasifică alimentele în patru categorii, care servesc diverselor aspecte ale sănătății individuale. Huangdi Neijing Suwen 黃帝內經 素 問 (Tratatul clasic de medicină al împăratului Galben: Probleme simple) spune,

„Medicamentele otrăvitoare sunt bune pentru a ataca qi-ul capricios în timp ce cele cinci boabe vor hrăni [qi-ul corespunzător]. Cele cinci tipuri de fructe îl susțin, cele cinci tipuri de carne îl cresc, iar cele cinci tipuri de legume îl completează. Pe măsură ce combinați aceste grupuri de produse alimentare fiind atenți la natura lor specifică și gusturile lor unice și dacă le veți ingera în mod regulat, vă vor suplimenta esența și spori qi-ul.” (22,4)

În ceea ce privește aplicarea principiilor dieteticii medicinale în viața de zi cu zi, chinezii recomandă diferite forme de preparate.

Dimineața, de exemplu, atunci când Yang este scăzut și yin este dens după o noapte de somn, ne putem simți obosiți, balonați sau tensionați abdominal și putem avea limba acoperită cu un mucus dens. Scopul mesei ar trebui să fie acela de a obține mișcarea yang-qi, care se realizează cel mai bine prin ingerarea de alimente calde, dinamice care nu împovărează organele centrale ale splinei și a stomacului. Forma ideală de preparare este în consecință prin utilizarea de cereale fierte, urmată îndeaproape de pâine din cereale integrale, în timp ce tot ce înseamnă rece (sucuri, cereale) sau este greu (BA-șuncă și ouă), tinde să fie contraproductiv.

La prânz, organismul are nevoie să își refacă qi-ul și să continue să fie încălzit și energizat. Masa de prânz ar trebui, prin urmare, să fie caldă și bogată, constând în alimente preparate la abur și înnăbușite, cu supe ca supliment. Felurile de mâncare ar trebui să fie în principal compuse din legume cu mici cantități de carne slabă, fructe de mare, ouă sau. Hrana rece (salate, iaurt) sau preparatele grele (carne grasă, prăjituri), cresc umezeala și flegma din organism și vor crea oboseală mai degrabă decât să ajute fluxul pozitiv de qi.

Seara, yang ar trebui să înceapă să se calmeze și yin să i se permită să crească. În acest scop, cea mai bună mâncare este cea care evită tot ceea ce înseamnă yang intens așa cum se găsește în mâncărurile iuți și grase, grele. Tocanele sunt ideale, dar se pot servi de asemenea alimente înnăbușite și supe. Este important să nu mâncăm prea târziu pentru a oferi timp organismului să finalizeze procesul de digestie înainte a merge la culcare. De asemenea, multe texte medicale și daoiste recomandă o scurtă plimbare după masa de seară, pentru a stabiliza căile energetice (a se vedea Engelhardt si Hempen 1997, 613-17).

Sursa: Yang Sheng

ddj2__.png

{ 0 comments… add one }

Leave a Comment