≡ Menu

A mânca sau a nu mânca? Cum clasificau daoiștii alimentele (II)

După Livia Kohn, Dietetica daoistă : Produse alimentare pentru nemurire (Dunedin, Florida .: Trei Pines Press, 2010).

Spre deosebire de nutriționiștii occidentali care văd alimentele în termeni științifici ca  entități măsurabile cantitativ și clasificabile în funcție de calorii, carbohidrați și proteine, medicii chinezi folosesc parametrii tradiționali și să se concentrează pe caracteristicile calitative ale acestora. Principalele lor preocupări sunt dacă anumite produse alimentare au capacități de a genera încălzire sau răcire, creștere sau scufundare, extindere sau contractare, calmare sau stimulare a fluxului de qi în organism și dacă acest lucru este favorabil sau în detrimentul stării generale de sănătate a persoanei. Produsele alimentare din China sunt, prin urmare, încă de la început mijloace de terapie, mai degrabă decât doar o substanță nutritivă care are ingrediente mai mult sau mai puțin favorabile (vezi Kleinman 1980).

Înțelegerea regimului alimentar în China funcționează în conformitate cu anumite principii cheie. Fundamentale sunt conceptele cosmologice ale yin și yang, termeni care descriu tendințele alternative a curgerii de qi și permit o  clasificare a alimentelor în trei categorii principale (yin, yang și neutre), fiecare aplicată în mai multe caracteristici cheie, cum ar fi temperatura și mișcarea. Un al doilea principiu important este faptul că din cele cinci faze, o sistematizare a mișcării de yin și yang, este simbolizată de cinci entități materiale spre deosebire de elementele abstracte întâlnite în Grecia antică și India. O noțiune de bază a cosmologiei chineze, cele cinci faze permit o clasificare a alimentelor în funcție de gust și o asociere cu organele relevante, simțuri și alte aspecte fizice, care la rândul lor se conectează la canalele prin care curge qi-ul întâlnit ca noțiune în medicină și, astfel, leagă dietetica chineză de acupunctură și tratamentele pe bază de plante. Dincolo de principalele sisteme cosmologice, alimentele din China sunt, de asemenea, clasificate în funcție de principalele grupe de alimente menționate anterior, fiecare definit în continuare din punct de vedere al efectului terapeutic. Un ultim principiu este modul de preparare, care vine în cinci forme principale (cereale fierte, tocănițe, preparate la aburi, supe și decocturi) și modifică impactul energetic.
Yang și Yin provenit din observațiile geografice, indică părțile însorite și umbrite ale dealului pe care se dezvoltă culturile. De acolo acestea dobândesc o serie de asociații: acestea pot fi luminoase și întunecate, ușoare și grele, puternice și slabe, deasupra și dedesubt, în cer și pe pămât, conducător și ministru, masculin și feminin, și așa mai departe. Ca mod de aplicare concret, în plus, ele indică diferite tipuri de acțiuni:
yang: naștere – activ – mișcare – impuls – expansiune – schimbare
yin:  structurare – răspuns – finalizare – a hrăni – odihnă – contracție
Aceste caracteristici au fost la rândul lor, asociate cu elemente din viața de zi cu zi:
yang: primăvară – cer  -zi de vară – țări mari – conducător – om – viață – tată -desfășurare -soldați – căsătorie – nobili – discurs – a da
yin: toamnă – pământ – noapte de iarnă – țări mici – ministru – femeie -mama – moarte – stagnare – muncitori – funerar – comun – tăcere – a primi

La prima vedere poate părea  că yang este „mai bun” decât yin. Din punctul de vedere chinez însă, nici una nu este mai bună, mai puternică, mai luminoasă, sau mai de preferat, și cele două forțe nu reprezintă binele și răul. Dimpotrivă, aspectul yin al lucrurilor este la fel de important ca și yang, pentru că nici una nu poate exista fără cealaltă. Ele nu sunt opuse, ci faze complementare ale fluxului de qi, una potențând-o pe cealaltă în strânsă interdependență reciprocă.

În timp ce s-a bazat pe o solidă dietetică tradițională chineză și alimente cu proprietăți medicinale, hrana daoistă are, de asemenea, propriile sale particularități și curiozități. De exemplu,  favorizează utilizarea de plante mai subtile și evită alimentele producătoare de căldură în exces cum ar fi usturoiul și ceapa. Pe de altă parte, obiectivul său este de a ajunge dincolo de sănătate și viață lungă la o stare de transformare energetică și meditativă descrisă ca fiind nemurirea. În acest scop, practicienii sunt încurajați să reducă și să elimine în cele din urmă ingestia de cereale, înlocuindu-le din ce în ce mai mult cu fierturi medicinale și tehnici de respirație. În cele din urmă mâncarea daoistă devine non-mâncare, și ajunge să fie doar absorbție pură de qi în echilibru cu marele univers, realizând unitatea cu Dao și o formă mai subtilă, spirituală, de identitate de sine.

ddj2__.png
{ 0 comments… add one }

Leave a Comment